Overblog Suivre ce blog
Editer l'article Administration Créer mon blog
Les Samedis Musicaux de Prades

L'association "Les Samedis Musicaux" de Prades organise un samedi par mois un concert à Prades, dans les Pyrénées-Orientales (France). Consultez régulièrement ce site Internet ou abonnez-vous à notre bulletin électronique d'informations pour découvrir la programmation de nos prochains concerts.

Dilluns 2 de juny del 2014 à figueres à les 20.30 - Concert de guitarres - "Rumores de la Caleta" - Albéniz i el flamenc - Pedro Soler i Philippe Mouratoglou

Publié le 31 Mai 2014 par Samedis Musicaux in Concerts archivés

 

Logo-Samedis-Musicaux-couleur.jpg

 

DILLUNS 2 DE JUNY

DEL 2014 À FIGUERES

À LES 20.30


CONCERT DE GUITARRES

« RUMORES DE LA CALETA »

Albéniz i el flamenc


PHOTO SOLER-MOURATOGLOU

 

PEDRO SOLER

PHILIPPE MOURATOGLOU


Auditori Narcís Monturiol/Cercle Sport Figuerenc

C/ Narcís Monturiol, 3

 

**********

 

Entrada  : 10 euros (gratuita fins a 12 anys).

Punts de venda : Oficina de Turisme de Figueres (plaça del Sol)

i a la mateixa sala, abans del concert

 


 

 

CONCERT DEL 2 DE JUNY DEL 2014 A FIGUERES 


« RUMORES DE LA CALETA »


Albéniz i el flamenc


 Isaac Albéniz, alumne de Liszt et de Pedrell entre d’altres, mort l’any 1909, va deixar principalment « suites per a piano » (Iberia, Suite espagnole, España…) que tenen la seva font en la música popular ibèrica, especialment el flamenc. Albéniz respectava les formes originals fins al punt que, per exemple,  es podrien ballar les seves sevillanas o altres estils. Algunes d‘aquestes suites donen la impressió que les va compondre a la guitarra i per a guitarra. 

Philippe Mouratoglou, guitarrista clàssic que té un répertori molt estès, en va fer transcripcions rigoroses que interpreta amb el seu estil viu i la seva sonoritat generosa. Pedro Soler, guitarrista flamenc nascut l’any 1938, es va formar en companyia dels mestres de l’« edat d'or » del flamenc ( Pepe de la Matrona, Almadén, La Joselito, Varea…), l’art dels quals encara estava a prop del que Albéniz havia sentit, molt  diferent d’el que va esdevenir desprès de la « Movida » dels anys 70 i de la seva evolució al contacte de les músiques occidentals, jazz, bossa nova, rock, etc.

« Rumores de la caleta »  va néixer d’un  intercanvi musical  informal a l’empara del qual Pedro Soler va descobrir correspondències exactes entre ambdues músiques. Havent aprofundit aquet tema un mica més, es van revelar sorpreses curioses. Per exemple, en Malagueña, l'origen de les malagueñas flamenques és obvia, però a més, en alguns passatges (principalment a l’inici), es descobreix un manlleu molt precis a l’estil de les bulerias... Aquesta fortuna de la descoberta i del dialeg, cadascun romanent intractable pel que fa a la seva música propia, porta llum a aquest concert sense que el rigor refreni el plaer musical.

 

PEDRO SOLER és el especialiste del flamenc que va suggerir a  Jean-Louis Barrault aquesta reflecció  : « Entre totes les guitarres que canten i fan ballar el món, una és particularment pura : aquesta de Pedro Soler »...

Pedro Soler estav       a molt jove quan fou adoptat per les mestres de l’« edat d’or ». Arribat à Madrid el dia de la mort de Manuel Vallejo, encontrà les personalitats eminents d’aquesta època a la cèlebre « Villa Rosa », antigament plaza de Santa Anna. Acompanyà Perico de Cadix, Rafaël Romero i Bernardo de los Lobitos, i tingué sort d’escoltar i de veure Perico el del Lunar padre, o el llegendari Manolo de Huelva...

Les seves primeres armes, les féu amb Granaina Jose Maria, evolucionant al barri espanyol de Tolosa, llavors considerada la capital republicana de l’Espanya a exili. Jacinto Almadén, seduit per la seva sonoritat, decidà de fer-lo el seu guitarrista, i comença de fer recorreguts a Espanya al seu costat. Pedro Soler acompanyà Almadén fins a la seva mort. Desprès encontrà Pepe de la Matrona, al costat del qual aprengué molt, com ho féu amb Miguel Vargas.

Pedro Soler excel.leix en l’art de l’acompanyament – primer de la dansa, amb Carmen Amaya, La Chunga, però sobretot amb la Joselita. La bailaora va iniciar la seva carrera des de l'edat de sis anys amb figures mítiques com Juana « La Macarona » o « La Argentina ». Va ballar molt de temps, de tal manera que Pedro Soler es va poder impregnar d’aquest estil.

Pedro Soler, reconegut i apreciat per la puritat de la seva interpretació, tanmateix resta obert a altres músiques. Toca amb Atahualpa Yupanqui, de qui l’exigència musical i el rigor li van oferir un model permanent. Forma els músics del barri de Sant Jaume, à Perpinyà, i no hesita a  tocar amb ells la rumba catalana. Toca i registra amb el brasiler Nonato Luz, la cantaire brasilera Maria Bethânia, la cantaire grega Angélique Ionatos, el basc Benat Achiary, l’indi Ravi Prasad. Constitueix un dels elements destacats de la creació poètico-musical sobra un text de Federico Garcia Lorca, Poète à New York. L’aventura continua amb una formació electroacústica, encara amb Benat Achiary i els músics d’Etage 34. Tantes etapes inesperades per aquest músic subtil, delicat i discret.

De segur no té por de mesclar influències diverses. Fa uns quants anys, va emprendre a l’Índia una gira del espectacle « Près du cœur sauvage », amb Benat Achiary. En juliol del 2011, va coregistrar amb el violoncellista Gaspar Claus un album titulat Barlande…

 

PHILIPPE MOURATOGLOU va elaborar un enfocament autènticament personal de la guitarra, caracteritzat per la seva obertura tan instrumental (guitarres clàssiques, folk a 6 i 12 cordes, elèctriques) que estilística ; paral.lelament al repertori clàssic,  explorat en tota la seva amplitud i la seva riquesa - des del Renaixament fins a les músiques contemporànies, incloent-hi el barroc i les músiques d’Amèrica llatina i d’Espanya -, practica l'improvisació i el cant a través dels seus arranjaments propis d’Egberto Gismonti, Ornette Coleman, Jimmy Rowles o Stevie Wonder, i les seves composicions personals.

Collabora amb músics i conjunts de tots horitzons : aborda la creació contemporània amb el conjunt Linea i el festival Musica d’Estrasburg, el repertori simfònic amb l’Orquestra philharmònica d’Estrasburg i l'Òpera del Rin, les músiques tradicionals amb Bernard Revel i el conjunt Convivencia ; participa a projectes diversos amb el guitarrista/arranjador Bernard Struber, la soprano Ariane Wohlhuter, el guitarrista brasiler Vladimir Bonfim, el saxofonista Jean-Marc Folz...

Philippe Mouratoglou va ser l'assistent de Pablo Marquez al Conservatori nacional de regió d’Estrasburg del 2002 fins al 2007. També ensenya la guitarra i el baix elèctric a l'escola del Teatre nacional d’Estrasburg.

Al 2005, va gravar el CD O Gloriosa Domina, que recorre cinc segles de música ibèrica.

Philippe Mouratoglou està regularment convidat, com a solista o en conjunt, al festival de La Chaise-Dieu, al festival « Les Temps musicaux » de Ramatuelle, al festival Boris Vian d'Eus (Pirineus Orientals), al festival « Guitares Mosaïque » d’Estrasburg...


***********


INFORMACIÓ/RÉSERVA : + 34 (0) 652 845 770


 

E-mail : bernard-pecheur@wanadoo.fr

 

 

Internet : samedis-musicaux.over-blog.com/


 

ELS DISSABTES MUSICALS DE PRADA

71, rue du Palais-de-Justice, 66500 Prades - France

  

 


Commenter cet article